Slaap je slecht? Probeer de volgende drie dingen

Een goede nachtrust is belangrijk voor ieder mens. Een slechte nachtrust kan leiden tot minder goed functioneren. Als je slecht slaapt, kan het zijn dat je een beetje radeloos bent en niet goed weet wat je moet doen voor een fijne lange nachtrust. Ken je iemand die slecht slaapt of heb je er zelf last van? Lees hieronder drie tips die wellicht kunnen bijdragen aan een fijne nachtrust.

Etherische oliën

Een van de dingen die een fijne nachtrust kunnen stimuleren, zijn etherische oliën. Er bestaan verschillende etherische oliën die speciaal gemaakt zijn voor een betere nachtrust. Een voorbeeld hiervan is lavendel olie. Enkele voordelen van etherische oliën, zijn dat het je rustig kan maken en stress kan verminderen. Je kunt etherische oliën op verschillende manieren gebruiken. Zo kun je de olie laten verdampen of direct op je lichaam aanbrengen. Etherische oliën zijn geheel natuurlijk en daarmee ook veilig om te gebruiken. Het is dan ook zeker het proberen waard!

Andere kussens of matras

Misschien ligt het probleem niet bij jou, maar bij het matras en de kussens waar je op ligt. In dat geval kan een lichaamskussen een mogelijke oplossing zijn. Het kan voorkomen dat je tijdens het slapen onbewust een gekke houding aanneemt en daardoor niet kan slapen. Een lichaamskussen kan ervoor zorgen dat jouw slaaphouding verbetert. Er bestaan verschillende vormen van lichaamskussens. Dit betekent dat je op zoek kan gaan naar een lichaamskussen dat perfect bij jou en jouw manier van slapen past.

Een andere optie die je kan proberen, is een zijslaapkussen. Als je vaak op je zij slaapt, kan het zijn dat je lichaam niet goed genoeg wordt ondersteund op bepaalde plekken. Door een zijslaapkussen te gebruiken, zorg je onder andere voor een goede ademhaling en voorkom je spierspanning. Net als bij een lichaamskussen kent een zijslaapkussen verschillende vormen en maten. Misschien draagt een van deze kussens bij aan een fijne nachtrust. 

Maak je hoofd leeg

Als je ’s nachts veel piekert of te veel nadenkt over van alles en nog wat, kun je altijd meditatie proberen. Dit wordt ook wel slaapmeditatie genoemd. Door meditatie kun je leren jouw gedachtes los te laten en je hoofd leeg te maken. Dit kan je helpen om in slaap te vallen en beter door te slapen. Hiernaast leer je door meditatie om te ontspannen. Je kan in de ochtend of juist in de avond mediteren. Op die manier help je jouw lichaam om een goede en rustige nachtrust te hebben.